zondag 8 september 2013

Bananencake met walnoten en kaneel


Wat doe je met 3 bruine, overrijpe bananen die op de fruitschaal liggen....
Je kunt ze in plakjes invriezen en later zo uit de vriezer pureren voor in een smoothie.
Of je maakt er bijvoorbeeld deze bananencake mee.

Het is niet te zoet en de walnoten geven een lekkere bite aan de cake. En door de geur en smaak van de kaneel kom ik al helemaal in de herfststemming. Heerlijk!

Het vanille extract dat ik altijd gebruik is van het merk Nielsen-Massey. Vanille essence uit de supermarkt moet je niet gebruiken, dat heeft niks met vanille te maken, het smaakt erg chemisch.
Ik vind het vreemd dat dit vanille extract zo lastig te verkrijgen is. Er zijn zoveel mensen die bakken, waarom kun je dit dan nergens krijgen?

Het recept heb ik een paar jaar geleden eens gekregen en stond in m'n receptenboekje. Ik weet niet waar het oorspronkelijk vandaan komt.



Ingrediënten
260 gram bloem
1/2 theel kaneel
1 1/2 theel bakpoeder
snuf zout
150 gram bruine basterdsuiker
100 gram walnoten, grof gehakt
3 overrijpe bananen
2 grote eieren, losgeklopt
1 theel vanille extract
100 gram ongezouten roomboter, gesmolten en afgekoeld

Bereiding
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Vet een broodvorm of cakeblik van 11x22 cm in met boter en bekleed met bakpapier. Laat het bakpapier iets over de rand hangen, zodat je de cake na het bakken makkelijk uit de vorm kunt halen.
 

 

Meng de bloem, kaneel, bakpoeder, een flinke snuf zout, de basterdsuiker en de walnoten in een kom door elkaar.
Prak in een andere kom de bananen grof, roer de eieren, het vanille extract en de gesmolten boter erdoor en spatel dit mengsel voorzichtig door het bloemmengsel.

Schep het beslag in de bakvorm. Bak in ongeveer 60-65 minuten gaar.
Laat de cake 10 minuten in de bakvorm afkoelen op een taartrooster. Haal de cake vervolgens uit de vorm en laat verder afkoelen op het taartrooster.

De korst is pas knapperig als de cake bijna helemaal afgekoeld is.
Je kunt na 3 à 4 dagen nog steeds erg lekker, maar is ook prima in plakjes in te vriezen.


 
 

9 opmerkingen:

  1. Zo maar op die hele cake; heerlijk! (ik weet nog steeds niet hoe ik met eigen naam kan reageren; heit)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanille-extract maak je heel makkelijk zelf. Alles wat je nodig hebt is en fles wodka en een paar vanille peulen. Bij Levine staat een blog erover.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tip Caroline, ik zal bij Levine gaan kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lekkere recepten allemaal, en mooie foto's erbij ook! Ik ga je volgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een heerlijk recept. Ik heb de helft van de bloem vervangen door amandelmeel. Doordat dat van zichzelf al wat zoeter en vetter is, slechts de helft van de suiker en boter gebruikt. Eindresultaat was om de vingers bij op te eten.
    Dank je voor dit geweldige recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lekkere variatie. Dat ga ik ook eens proberen :)

      Verwijderen
  6. Ikn maak hem met 3 eieren en maar 30 ge kokosbloesemsuiker en 40 gr kokosolie. Daarmee lukt hij ook goed. Vijgen of gojibessen erbij ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ikn maak hem met 3 eieren en maar 30 ge kokosbloesemsuiker en 40 gr kokosolie. Daarmee lukt hij ook goed. Vijgen of gojibessen erbij ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...